tisdag 23 augusti 2011

Strässla

.
Rhapzody Stream och Nässla fick en kull. Strässla, chocolate/tan satin korthår, valdes ut till återparning med Nässla.

Eftersom Nässla bara är bärare, alltså enbart har en av de eftertraktade generna, var det en chansning - lite lotteri - om Strässla också skulle ha genen. Om inte, skulle jag inte få några ungar med gendubletter, som jag behöver för att få den recessiva färgen jag är ute efter.



Målet var att få fram recessive yellow, utifrån Nässlas mamma Chilloutarea´s Electra. Och jag hade tur! Jag "vann på lotteriet"! Strässla är också bärare, har alltså genparet E/e.




Strässla är en mycket trevlig dam, tamast och tryggast i kullen, men fortfarande lite blyg. Hon är född 1 maj, och blev parad redan vid 2 månaders ålder. Liksom pappa Nässla blev pappa vid ung ålder.



Egentligen ska man - brukar jag - vänta längre och låta dem växa ut ordentligt, av många olika orsaker. Könsmogna kan möss bli redan vid 5 veckors ålder - det går undan med möss, om man inte håller dem under uppsikt.



Inga kommentarer: