fredag 5 augusti 2011

Några augustimöss

.
Det var länge sedan jag var här, så nu kommer några nya bilder.

Den här färgen som heter chocolate/tan tycker jag är så vacker. Finemang får visa.




Just kontrasten mellan det mörkbruna och magens rödbruna är så läckert. Men helst ska både rygg- och magfärgen ha en lite mörkare ton än Finemang har.




Finemang, Fantasia och Fenusa är alla korsad typ (engelsk - svensk) med svensk särprägel. Morfar är ju lilla svensktypade Neptunus.




Fenusa är cinnamon/tan och Fantasia är svart/tan (med alldeles för ljus tanfärg). De är goa och glada gullpluttar.





Som kontrast har jag mina rena engelsktypade. De är nog nästan dubbelt så stora, i alla fall 50% större. En helt annan storlek, en helt annan typ med ett elegant huvud, stora tulpanformade öron och en härligt lång piskformad svans.





Min "vita" (vittecknad champagne) Divinia är en helt underbar tjej! Oerhört trevligt temperament och beteende. Hon är öppen och tillitsfull, glad, nyfiken och med "go", utan att vara springig. Hon kommer när jag ropar och vill gärna upp i handen. Hon är en riktig riktigt pussgurka.




Elina och Emira är också snälla och trevliga, men inte lika framåt. Inte lika modiga.













2 kommentarer:

Maya sa...

Ojj så härliga dina möss ser ut! Finemang var ju jättesöt. Och Divina va läcker. Påminde lite om mina första engelsktypade möss so mar just champagne/vita.

amaira sa...

Hej Maya! Tack så mycket. Ja, jag är otroligt glad i alla mina möss!! Och jag gillar ju den här varma röda tonen med guldstänk i.

Champagnefärgen är jag inte så förtjust i (för kall, oftast för lite guld i), men Divinia är en mus i en klass för sig.

Kul att se dig här!