torsdag 28 februari 2008

Björndalens Love Me Tender, 07-BJÖ436.

Underbart vacker röd snygging, ingår i min avel. Efter prisbelönta föräldrar av egen uppfödning.


Den röda färgen kommer av en besvärlig färggen som kallas dominant röd, eller även "lethal yellow", A(y). Dominant för att den är dominant ;-) och lethal för att den är dödlig i dubbel upplaga. Så om den inte varit dominant, skulle den aldrig funnits, dvs djuren som hade den ensamma färggenen skulle aldrig synas.
Röd eller gul, det går egentligen på ett ut, genen kodar för det gula pigmentet som med hjälp av polygener kan få denna härliga röda nyans.
Jag avlar inte på denna röda ljuvligt vackra färg - som förutom rött även har andra fantastiskt vackra färger att bidra med - för kopplat till genen är också fetma och tidiga tumörer.
Men jag har några djupt röda i min avel av chocolate-mössen, och cinnamon, eftersom polygenerna för djup varm "röd" finns där, och ger mina andra möss en varm ton.

Inga kommentarer: