måndag 7 april 2014

Recessive yellow

Hon heter Honey Mia, min rödaste RY. Det skulle vara roligt om jag någon gång lyckades få fram röda möss, i Recessive Yellow då förstås, inte Dominant Yellow. .

.

Mia fick bli mamma förstås, hon blev Mamma Mia. Och en av döttrarna är jag väldigt nyfiken på hur hon blir när hon blir stor. Hon heter Mary, Honey Mary. .

.

Idag är hon 5 1/2 vecka, och verkar lovande vad gäller rödhet..

.

Röda möss är en ytterlighetsvariant av effekter av polygener. Sådana ytterlighetsvarianter är mycket svåra att få fram. Särskilt i den allra rödaste formen som finns. Det blir ungefär en mus på över tusen som faller ut som "allra rödast". OM alla behövliga polygener finns hopsamlade och närvarande, samtidigt. Vanligast är nog "brandgul". När man väl fått fram färgen, och inte håller sig i den beiga och murriga skalan. (jämför även tan-färg, och agouti för all del, det är samma polygener som gäller). .

.

Så varje liten nyans rödare som jag får, gläds jag åt. Det är ROLIGT! Fast mest gillar jag faktiskt färgen GUL, gärna ljusgul, och i satin förstås. .

.

Att få fram röda möss är lika svårt, vare sig det handlar om DY eller RY. Fast DY ser man färgen mer från början, medan RY alltid föds mer eller mindre "cinnamonfärgade", dvs brun-murriga. .

Redan vid första pälsbytet blir den gula/brandgula/röda färgen bättre, men det kan dröja flera månader innan man vet om det är en bra färg eller inte. Sedan mognar, eller djupnar, rödfärg dessutom alltid med åldern.

Inga kommentarer: